2012. október 26., péntek

Max, a mókus

Csodálatos történet. 
Belorussziában a katonák találtak egy kis mókust 
és az altiszthez vitték. 
A nagyon gyenge mókus a halálán volt, 
ezért az altiszt gondjaiba vette, 
és megetette minden 4. órában. 
3 hónappal később a férfi leszerelt, 
és most taxisofőrként dolgozik,
 de Max, a mókus állandóan a zsebében van, 
akármerre megy...


 
 

2012. október 24., szerda

A LifeCard több, mint lehetőség


A LifeCard egy olyan új lehetőséget kínál számodra, mely segítségével több mint 1000 helyen vásárolhatsz azonnal 5-50%-kal olcsóbban, tehát minden vásárlásod alkalmával azonnal kevesebbet fizetsz és kedvezményes vásárlásaid mellett még folyamatos, akár életed végéig tartó jövedelmet is szerezhetsz.
A Life Card segítségével nem csak havi több tízezer forintot spórolhatsz, hanem folyamatosan pénzhez is juthatsz ezentúl minden hónapban.

Szinte semmit nem kell tenned és folyamatosan jövedelmet szerezhetsz!

A LifeCard oldalát nem kell egész nap használnod, nem kell hirdetéseket olvasnod, kérdésekre vagy kérdőívekre válaszolnod ahhoz, hogy vásárlásaid során azonnal 5-50%-kal kevesebbet fizess és életed végéig tartó folyamatos havi jövedelmet szerezz.
A Life Card segítségével valóban napi pár perc alatt segíthetsz és segítséged után minden hónapban valódi jövedelemhez juthatsz.
A LifeCard oldalára nem kell több ezer ismerősödet meghívod és több tízezer pontot összegyűjtened ahhoz hogy folyamatosan, újra és újra, akár életed végéig tartó jövedelmet szerezz minden hónapban.
A Life Card oldalán valóban szinte semmit nem kell tenned ahhoz, hogy folyamatosan, újra és újra minden hónapban jövedelmet szerezz!
Mindössze elég, ha népszerűsíted a Life Card oldalát és lehetőségét, mert minden, a Life Card programjában résztvevő meghívottad  után folyamatosan, minden hónapban, akár életed végéig jövedelemhez juthatsz.
A Life Card programja teljesen ingyenesen és kötelezettségmentesen, mindössze egy regisztrációt követően elérhető. Ezt követően egyetlen forintot sem kell fizetned, mégis minden hónapban folyamatosan kiegészítő jövedelmet szerezhetsz.

Milyen előnyöket érhetsz el a LifeCard használatával?

A LifeCard használatával egyszerűen jobbá teheted életed, azonnal akár 50% kedvezménnyel vásárolhatsz országszerte közel 1.200 elfogadóhelyen és folyamatosan, akár korlátlan számú alkalommal juthatsz folyamatosan havi jövedelemhez, akár életed végéig.

NEM KELL eladnod vagy folyamatosan vásárolnod!NEM KELL saját csapatot építened, szponzorálnod! NEM KELL házalnod vagy bemutatókat tartanod! NEM KELL pontokat gyűjtened és beváltanod! NEM KELLcsinálnod szinte semmi
Mindössze használnod kell ezt a lehetőséget és segítened kell a LifeCard oldalának népszerűsítésében. A Life Card segítségével vásárlásaid során azonnal akár 50% kedvezményben részesülhetsz és folyamatosan, akár korlátlan számú alkalommal, újra és úja minden hónapban folyamatos jövedelemhez juthatsz, egész hátralevő életedben.

Mit kell tenned?

Mindössze annyit kell tenned, hogy saját meghívó linkedet megosztod azokon a közösségi oldalakon, melyeknek tagja vagy.
Elküldöd emailekben, felteszed blog oldalaidra, fórumokban népszerűsíted és ezzel másokkal is megismerteted a LifeCard oldalát, hogy minél többen élhessenek ezzel a lehetőséggel.

Ez nem csak a mi érdekünk, hanem a tiéd is, mert minél többen ismerik meg a LifeCard programját és kezdik el használni, annál nagyobb összegű, életed végéig tartó havi jövedelmet érhetsz el, akár korlátlan alkalommal, mert a LifeCard közösségében annak minden regisztrált tagja után jövedelmet szerezhetsz, minden hónapban az indulást követően.

Mennyibe kerül mindez?

A Life Card oldalán már ingyenes regisztrációdat követően is pénzt kereshetsz az indulás után, tehát egyetlen forint befektetése nélkül is jövedelemhez juthatsz.

Mennyit kereshetsz?

Ez csak rajtad múlik. A Life Card programjában havonta elérhetsz pár tízezer forint jövedelmet, de könnyedén kereshetsz akár 100.000 vagy 200.000Ft összeget is és valóban szinte semmit nem kell tenned érte.

Itt regisztrálhatsz:

2012. október 12., péntek

ILYEN VAGYOK (Carl Rogers)


Szeretném beavatni Önöket, szeretnék néhány dolgot elmondani abból,
amit sok ezer óra során tanultam, amikor négyszemközt dolgoztam
 együtt bajba jutott emberekkel.
Szeretném világosan leszögezni, hogy ezek a tapasztalatok
 nekem jelentenek valamit.
Nem tudom, hogy Önökre is érvényesek-e.
Nem áll szándékomban, hogy bárkinek is útmutatóként ajánljam.
Mégis eljutottam oda, hogy ha egy másik ember a maga belső
 beállítódásáról akart nekem beszélni, ez nekem érték volt, 
legalább annyiban, hogy jobban tudatosult bennem az én 
különböző beállítódásom. Ilyen szellemben adom közre. 
azokat a tapasztalataimat, amik most következnek. 
Minden esetben bizonyos vagyok, hogy e tapasztalataim 
cselekedeteim részévé és belső meggyőződésemmé váltak 
jóval azelőtt, hogy tudatosultak volna bennem. 
Mindenképpen rendezetlen és hiányos ismeretekről van szó. 
Csak azt mondhatom, hogy nekem fontosak, 
és mindig is azok voltak. Állandóan tanulom és újratanulom őket. 
Sokszor nem eszerint cselekszem, és megbánom. 
Gyakran nem ismerek fel egy új helyzetet, 
amelyben egyik-másik tapasztalatom alkalmazható lenne.
 Ezek az ismeretek nem rögzülnek. 
Állandóan változnak. 
Némelyik erősebb kontúrokat kap, mások elvesztik 
számomra eredeti fontosságukat, de nekem mind jelentős.
Mindegyik tapasztalatomat egy mondattal vagy olyan
kifejezéssel vezetném be, ami jelzi annak személyes tartalmát.
Azután egy kissé kifejteném a gondolatot.
Az alábbiakban nincs különösebb rendszer, csak annyi, 
hogy az első néhány megismerés a többi emberhez való 
viszonyulással kapcsolatos. 
Az utána következő az emberi értékek és
 meggyőződések körébe tartozik.

Jelentős megismeréseim felsorolását mindjárt egy tagadással kezdeném. 
Másokkal való kapcsolataimban arra a következtetésre jutottam, 
hogy hosszú távon nem segít, ha másnak mutatkozom, 
mint ami vagyok. Nem használ, ha nyugodtan és
kedvesen viselkedem, amikor valójában mérges és kritikus vagyok.
Nem jó, ha úgy teszek, mintha tudnám a megoldást,
ha egyszer nem tudom. Nem használ, ha szívélyesnek látszom,
ha éppen ellenséges vagyok. Nem használ,
ha magabiztosnak akarok tűnni, amikor éppen bizonytalan 
és rémült vagyok. Azt tapasztalom, hogy még a legegyszerűbb 
esetben is érvényes a tétel. Nem jó nekem, ha úgy csinálok, 
mint aki egészséges, ha egyszerre betegnek érzem magam.
Másképpen azt akarom mondani, hogy a többi emberről való 
kapcsolatomban nem volt célravezető és hatásos módszer az álarc viselése, 
vagyis olyan látszat keltése, ami belül egyáltalán nem igaz. 
Úgy vettem észre, hogy ilyen módon nem tudtam más 
egyénekkel konstruktív kapcsolatot kialakítani. 
Szeretném azt is világosan megérteni, hogy miközben úgy érzem, 
meggyőződtem a tétel igazságáról, még nem sikerült 
kellőképpen hasznomra fordítani. 
Valójában azt hiszem, hogy a legtöbb hiba, 
ami emberi kapcsolataimban előfordul, a legtöbb eset, 
amikor nem tudok másokon segíteni, éppen annak tulajdonítható, 
hogy valamiféle védekezésből másképpen viselkedem kifelé, 
mint ahogy belül érzek.

Egy második felismerés talán a következő lehetne - 
úgy hiszem, hogy hatékonyabb vagyok, 
ha el tudom fogadni saját magam, 
és képes vagyok önmagamat adni. 
Úgy érzem, az évek során megtanultam jobban odafigyelni saját magamra. 
Vagyis jobban tudom, mint azelőtt, mit érzek egy adott pillanatban 
- képes vagyok valakivel szemben; vagy meleg érzések és szeretet 
tölt el valaki iránt; vagy unom és közömbös számomra, ami történik; 
vagy nagyon szeretném megérteni ezt az embert, 
vagy riaszt és félek a hozzá fűződő kapcsolattól. 
Ezek a különféle viszonyulások olyan érzések, 
amelyekre oda tudok figyelni saját magamban. 
Úgy is fogalmazhatnék, hogy azt érzem, sikerül azzá lennem,
ami vagyok. Könnyebb elfogadni magamat, mint nyilvánvalóan
tökéletlen egyént, aki nem tud mindig úgy viselkedni,
ahogy szeretne. Egyesek ezt biztosan nagyon furcsa iránynak tartják,
amit követek. Számomra azért értékes, mert az a különös paradoxon
rejlik benne, hogy elfogadom magamat olyannak, amilyen vagyok,
akkor megváltozom. Azt hiszem, ezt részben a pácienseimtől tanultam, 
részben önmagamon észleltem: nem tudunk megváltozni, 
nem tudunk továbblépni onnan, ahol vagyunk, 
csak ha tökéletesen elfogadjuk magunkat.
Ezután a változás szinte észrevétlenül következik be.
Egy másik eredmény, ami abból adódhat, hogy önmagam vagyok, 
hogy kapcsolataim valóssá válnak. 
A valódi kapcsolatok attól izgalmasak, hogy elevenek, 
és sokat jelentenek. Ha el tudom fogadni azt a tényt, hogy dühös vagyok, 
vagy untat ez a beteg, vagy tanítvány, akkor sokkal valószínűbb, 
hogy cserébe el tudom fogadni az ő érzéseit is. 
A megváltozott élményt és a megváltozott érzéseket is elfogadom, 
amik feltehetően bennem és őbenne végbemennek. 
A valódi kapcsolatok inkább változnak, mint stagnálnak.

Ezért tartom célravezetőnek, hogy viselkedésemben az legyek, 
aki vagyok, tudjam, mikor érkeztem el a tűrési határomhoz, 
türelmem végéhez, s hogy ezt tényként fogadjam el; 
tudjam, mikor szeretném alakítani vagy manipulálni az embereket, 
és ezt is tényként nyugtázzam magamban. 
Ezeket az érzéseket ugyanúgy szeretném elfogadni, 
mint a kedvesség, az érdeklődés, az engedékenység, 
szívélyesség érzéseit, amik nagyon is részei valódi énemnek. 
És amikor igazán elfogadom ezeket a viszonylásokat, 
mint tényt, mint személyiségem részét, 
akkor válik kapcsolatom másokkal valódivá, 
és akkor tud leginkább fejlődni, változni.

Most rátérek egy alapvető felismerésemre, 
melynek a magam részéről különös jelentőséget tulajdonítok. 
Ezt a következőképpen tudnám megfogalmazni: 
Óriási értéke van annak, ha megengedhetem magamnak, 
hogy megértsek egy másik embert. 
Furcsának tűnhet, ahogy fogalmaztam. 
Szükséges-e, hogy az ember megengedje magának a másik megértését? 
Az első reakciónk, ha mások mondanak valamit; 
hogy azonnal értékeljük, megítéljük, ahelyett, hogy megértenénk. 
Ha valaki valamilyen érzését,viszonyulását vagy meggyőződését 
fejezi ki, szinte azonnal hajlunk rá, hogy ilyesmit érezzünk: 
"Így van." vagy "Ez hülyeség"; "Ez nem normális" "Ennek semmi értelme"; 
"Ez nem helyes"; "Ez nem szép". 
Nagyon ritkán engedjük, hogy megértsük pontosan, 
mit jelent a másiknak az, amit mond. Szerintem ez azért van, 
mert a megértés megváltoztathat. 
És mindnyájan félünk a változásoktól. 
Tehát ahogy mondtam, nem könnyű megengedni magunknak, 
hogy megértsünk valakit, hogy mélyen, tökéletesen, 
empátiásan belehelyezkedjünk a másik ember gondolatvilágába.
És nagyon ritka is.
A megértés kétszeresen gazdagabbá tesz.
Amikor bajba jutott páciensekkel dolgoztam, azt tapasztaltam,
hogy ha megértem és átérzem egy ember viselkedését,
akinek az élet elviselhetetlenül tragikusnak tűnik, 
ha megértek valakit, aki értéktelennek, kisebbrendűnek érzi magát, 
mindezek a megértések valahogy engem tesznek gazdagabbá. 
Ezekből a tapasztalatokból olyasmit tanulok, amitől megváltozom, 
másmilyen, azt hiszem, érzékenyebb leszek. 
Talán még ennél is fontos a tény, hogy ezeknek az embereknek 
a megértése őket is megváltoztatja. 
Ezáltal fogadják el saját félelmeiket és bizonytalanságaikat, 
bizarr gondolataikat, tragikus érzéseiket éppúgy, 
mint bátorságuk és kedvességük, szeretetük és érzékenységük pillanatait. 
A betegek is és én is azt tapasztalom, 
hogy amikor tökéletesen értjük ezeket az érzéseket, 
akkor el tudjuk őket fogadni saját magunkban is. 
És akkor rájövünk, hogy az érzéseink és saját magunk is változunk. 
Akár egy nőről van szó, aki úgy érzi, hogy egy igazi kampó van a fejében, 
és mások annál fogva rángatják, vagy egy férfiről, 
aki szerint nincs nála magányosabb, aki jobban el van zárva a többiektől 
- nekem ezeknek a megértése hasznos. És ami ennél is fontosabb, 
hogy nagyon nagy dolog nekik, hogy megértik őket.

Egy másik felismerés, ami jelentőssé vált számomra: 
Gyarapítónak tartom, ha olyan csatornákat nyitok, 
amelyeken át mások eljuttathatják hozzám érzéseiket, 
észleléseik magánvilágát. Mivel a megértés segít,
szeretném csökkenteni a távolságot köztem és mások között, 
ha ők akarják, hogy jobban kitárulhassanak.
A terápiás kapcsolatban sokféle módja van,
amivel a beteg számára megkönnyítem a megnyilatkozást.
Saját viselkedésemmel olyan biztonságot teremtek
a kapcsolatunkban, amely valószínűbbé teszi az ilyen kommunikációt. 
A megértésre való fogékonyság, amivel a beteget annak látom, 
aki, és elfogadom meglévő érzéseivel és észleléseivel, ugyancsak segít.
De mint tanár is tapasztalom, hogy gyarapodok azzal,
ha csatornákat nyitok, amiken át mások megoszthatják 
velem magukat. Ezért igyekszem az osztályon olyan légkört 
teremteni nem mindig sikerrel -, ahol mindenki kimondhatja, 
amit érez, ahol az emberek vitatkozhatnak egymással, 
és a tanárral. Gyakran kérek "visszajelző ívet" a diákoktól 
- amin a kurzussal kapcsolatos egyéni
véleményüknek adhatnak hangot.
Megmondhatják, mennyiben felel meg, vagy
nem felel meg az igényeiknek;
kifejezhetik a tanárral kapcsolatos érzéseiket,
vagy leírhatják, milyen személyes problémájuk
adódott a kurzussal kapcsolatban. 
A visszajelző íveknek semmiféle hatása nincs az osztályzatokra. 
Néha ugyanaz az óra homlokegyenest ellenkező 
érzéseket vált ki a hallgatókból. 
Az egyik hallgató azt mondja: "ennek a csoportnak a légköre 
megmagyarázhatatlan ellenérzést vált ki belőlem." 
Valaki más, külföldi diák, ugyancsak a kurzusnak 
ugyanarról a hetéről így nyilatkozik: 
"A mi csoportunk a legjobb, legeredményesebb 
tudományos módszerrel tanul. 
De olyan ember számára, aki hosszú időn át 
a tekintélyelven alapuló előadás-típusú oktatáshoz
van szokva, mint mi, ez az új módszer felfoghatatlan.
A hozzánk hasonló embereket úgy kondicionálták,
hogy hallgassák a tanárt, passzívan jegyzeteljenek,
és véssék eszükbe a vizsgára szánt olvasmányjegyzéket.
Nem kell mondani, hogy hosszú ideig tart,
amíg az ember megszabadul szokásaitól, függetlenül attól, 
hogy azok meddő, haszontalan, 
értelmetlen beidegződések-e vagy sem. 
Messzemenően hasznos volt, hogy ezeket az egymással 
ellentétes érzéseket befogadtam."
Ugyanezt tapasztaltam olyan csoportokban, ahol én vagyok az igazgató, 
vagy ahol vezetőnek tekintenek. 
Igyekszem csökkenteni a félelem vagy védekezés érzését, 
szükségességét, hogy az emberek fejezzék ki szabadon, amit éreznek. 
Ez nagyon izgalmas dolog, és egészen új elképzeléseim születtek, 
hogy mivé lehet az irányítás. 
De erről nem akarok most hosszabban beszélni.

A következő fontos felismeréshez tanácsadói munkám során jutottam el. 
Ez röviden így szól: nagyon gyümölcsöző számomra, 
ha el tudok fogadni egy másik személyt.
Rájöttem, hogy egy másik embert és érzéseit 
semmivel sem könnyebb elfogadni, 
mint megérteni. 
Megengedhetem-e igazán egy másik embernek, 
hogy ellenséges legyen velem szemben? 
Elfogadhatom-e haragját, mint személyiségének valós 
és érvényes részét? 
Elfogadhatom-e őt, amikor az életet és az élet problémáit
annyira másként látja,  mint én? Elfogadhatom-e,
amikor jó érzéssel viszonyul hozzám; csodál és rám akar hasonlítani?
Mindez benne van az elfogadásban és ez nem megy könnyen.
Azt hiszem, a mi kultúránkban egyre gyakoribb
mindnyájunkban az a séma, hogy így gondolkozunk: 
"Mindenki másnak azt kell érezni, gondolni és hinni, amit én...". 
Nagyon nehezen engedjük meg gyermekeinknek, 
vagy szüleinknek vagy házastársunknak, hogy bizonyos dolgokról, 
problémákról tőlünk eltérő állásponton legyenek. 
Nem tudjuk megengedni tanítványainknak, betegeinknek,
hogy mások legyenek, mint mi, vagy hogy tapasztalataikat
 a maguk módján hasznosítsák.
Országok viszonylatában nem vagyunk képesek megengedni
egy másik nemzetnek, hogy másképpen gondolkozzon,
és érezzen mint mi. Pedig úgy találom, hogy az élet 
egyik legértékesebb lehetősége ez 
- az egyének elkülönülése, minden egyén joga, 
hogy saját tapasztalatait a maga módján hasznosítsa 
és a maga értelmét találja meg bennük. 
Minden ember egy önmagáért való sziget, 
a szó valódi értelmében; és csak akkor emelhet hidakat más szigetek felé,
ha akar és tud is mindenek felett önmaga lenni.
Ezért úgy találom, hogyha el tudok fogadni egy másik embert,
ami mind személyiségének valós és eleven része,
akkor segítek neki abban, hogy személlyé váljon:
és ebben óriási értéket látok.

A következő felismerést talán nehéz lesz érthetően megfogalmazni. 
Így szól: Minél inkább tudomásul veszem a magam 
és a másik ember valóságát, annál kevésbé kapom magam azon, 
hogy igyekszem a "dolgokat elrendezni". 
Ahogyan próbálok magamra odafigyelni és a bennem 
zajló élményekre, s mind jobban igyekszem, 
hogy a másik emberre is ugyanúgy figyeljek, 
annál nagyobb alázattal viszonyulok az élet bonyolult dolgaihoz. 
Így egyre kisebb a késztetésem, hogy elrendezzem a dolgokat, 
célokat tűzzek ki, embereket befolyásoljak, győzködjem 
és tereljem őket arra, amerre én szeretném, hogy menjenek. 
Sokkal elégedettebb vagyok egyszerűen azzal, 
hogy önmagam vagyok, és hagyom, hadd legyen más is önmaga. 
Nagyon jól tudom, hogy ez különös, szinte keleti életfilozófiának tűnhet.
Mert mire való az élet, ha nem csinálunk valamit az emberekkel? 
Mire való az élet, ha nem a saját céljainknak 
megfelelően alakítjuk a többieket? 
Mire való az élet, ha nem arra tanítjuk őket, 
amit szerintünk tudniuk kell? Mire való az élet, 
ha nem vesszük rá őket, hogy úgy gondolkodjanak és érezzenek, 
mint mi? Hogyan lehet ilyen passzívan állni a dolgokhoz, 
mint ahogyan kifejeztem az imént? 
Biztos vagyok benne, hogy Önök közül sokan reagálnak 
így az ilyenfajta mentalitásra.
Tapasztalatom paradox aspektusa mégis az, 
hogy minél inkább akarok az élet bonyolultságában 
egyszerűen csak önmagam lenni, s minél inkább 
igyekszem a magam és mások realitásait megérteni és elfogadni, 
annál nagyobb változásokat észlelek. 
Ez nagyon ellentmondásos. Amilyen mértékben 
akarunk önmagunk maradni, azt vesszük észre,
hogy nemcsak mi változunk, de a velünk kapcsolatban álló
többi ember is.
Legalábbis ezt élem át legelevenebben,
és ez az egyik legmélyebb felismerés,
amelyhez személyes és szakmai életemben eljutottam.
Hadd térjek most át más olyan felismerésekre,
amik nem annyira kapcsolatokat érintenek,
hanem saját cselekedeteimre és értékrendszeremre vonatkoznak.
Az első ezek közül nagyon rövid.

Megbízom a magam tapasztalatában

Az egyik alapvető dolog, amit régóta tudok, 
és amire újra és újra rájövök az, hogy 
ha egy tevékenységről úgy érzem, hogy értékes, 
érdemes csinálni, akkor érdemes is. 
Másképpen fogalmazva, rájöttem,
hogy totális szervezeti érzékelésem adott helyzetben
megbízhatóbb, mint az intellektusom.

Egész szakmai pályafutásom alatt sokszor tértem el 
olyan irányba, ami mások szerint őrültség volt, 
és amibe én is kételkedtem. 
De soha nem bántam meg, hogy olyan irányba fordultam, 
amiről úgy éreztem, hogy jó, noha ugyanakkor magányosnak 
és boldogtalannak éreztem magam.

Rájöttem, hogy amikor hittem valami belső nem intellektuális érzéknek, 
a megtett lépés okosnak bizonyult. 
Sőt, kiderült, hogy amikor azért tértem szokatlan útra, 
mert jónak és igaznak tűnt, öt-tíz év múltán sok kollégám 
csatlakozott hozzám, és már nem kellett egyedül éreznem magam. 
Ahogy egyre inkább és mélyebben hiszek a totális reakcióimnak, 
rájövök, hogy ezeket gondolkodásom irányítására is felhasználhatom.

Eljutottam oda, hogy körvonalazatlan gondolataimat, 
melyek időről-időre felötlenek bennem, 
s amik valahogy lényegesnek tűnnek, jobban megbecsülöm. 
Hajlok arra, hogy ezek a halovány gondolatok és sejtések 
fontos területekre vezethetnek majd el. 
Ezt úgy hívom, hogy megbízom a tapasztalásom totalitásában, 
amiről feltételezem, hogy bölcsebb, mint az eszem. 
Persze, ez biztos, nem csalhatatlan, de hiszem, hogy kevésbé esendő, 
mint a tudatos észjárásom önmagában. 
Ezt az álláspontomat Nex Weber, a művész fejezte ki nagyon jól, 
amikor azt mondja: 
"Miközben szerény alkotói törekvésemet folytatom, 
főleg arra támaszkodom, amit még nem tudok, és amit még nem csináltam."

Ehhez a felismeréshez kapcsolódik, és belőle következik, 
hogy mások értékelése számomra nem irányadó. 
Mások ítélete, bár meg kell hallgatni és el kell fogadni annak,
ami, nekem nem lehet mértékadó.
Ezt nagyon nehezen tanultam meg.
Emlékezem, mennyire megrendített régen egyszer,
amikor egy tudományosan képzett ember, akit magamnál
sokkal műveltebb és kompetensebb pszichológusnak tartottam, 
azt mondta, nagy hiba, hogy a pszichoterápia iránt érdeklődöm.
 Ez nem vezet sehová, és mint pszichológusnak 
nem is lesz alkalmam gyakorolni.

A későbbi évek folyamán kissé megdöbbentett néha, 
amikor megtudtam, hogy mások szemében szélhámos vagyok, 
aki diploma nélkül orvosi gyakorlatot folytat, 
aki egy igen felületes és káros terápia létrehozója, 
aki hatalmat akar, misztikus stb. 
És ugyanígy zavart a hasonlóan szélsőséges dicséret. 
De azért nem érdekelt túlságosan, mert úgy éreztem,
csak egyetlen személy (legalábbis az én életemben,
és talán egyszer s mindenkorra) tudhatja, hogy amit csinálok,
az tisztességes vagy pedig hazug, elhárító és kóros dolog-e,
és ez a személy én vagyok.
Legnagyobb örömömre mindenféle megerősítést kapok 
a munkámmal kapcsolatosan, 
és ennek az igazolásnak része a bírálat is, baráti és ellenséges, 
és a dicséret is, őszinte és hízelgő. 
E bizonyíték mérlegelésé és értékelése, hasznosságának megítélése 
olyan feladat, amit nem háríthatok át senki másra:

Figyelembe véve, amit mondtam, a következő felismerés 
nem fogja meglepni Önöket. A tapasztalat nekem a legfőbb tekintély. 
Az érvényesség próbaköve a saját tapasztalatom.
Sem egy másik ember tapasztalatai, sem a magam elgondolásai
nem vetekedhetnek a tapasztalataim hitelével.
Újra és újra- a tapasztalataimhoz kell nyúlnom,
hogy minél közelebb kerüljek a valósághoz; miközben énbennem kialakul.
Sem a Biblia, sem a próféták, sem Freud vagy a kutatás, sem Isten, 
sem az ember látomásai nem kerekedhetnek a saját 
közvetlen tapasztalataim fölé.
Tapasztalatom annál mérvadóbb, minél elemibb,
hogy nyelvészeti kifejezéssel éljek.
Így a tapasztalat hierarchikus helye szerint a legmérvadóbb,
amikor a legalacsonyabb szinten van.
Ha olvasok a pszichoterápia egy elméletéről vagy 
ha én alkotok egy pszichoterápiás elméletet, 
amely a betegeimmel való foglalkozáson alapszik, 
és ha ugyanakkor van közvetlen pszichoterápiás 
tapasztalatom egy beteg révén, akkor a hitelesség 
mértéke abban a sorrendben növekszik, 
ahogy a fentebb előforduló tapasztalatok követik egymást.

Tapasztalatom nem azért mértékadó, mert csalhatatlan. 
Azért képezi tekintély alapját, 
mert újabb elemi szinteken mindig ellenőrizhető. 
Így a gyakori hibalehetőség és csalókaság ellenére 
a korrekció útja mindig nyitva áll.
Egy másik személyes felismerés.
Örömet okoz, hogy a tapasztalatomban felfedezem a rendet. 
Elkerülhetetlennek látszik, hogy bármilyen nagyobb 
tapasztalati anyagban keressem az értelmet, a rendszerességet, 
a törvényszerűséget. 
Ez a fajta kíváncsiság, melynek kielégítése számomra öröm, 
vezetett el minden fontosabb tételhez, 
amit sikerült megfogalmaznom. 
Ezért kerestem a rendet abban a tapasztalati halmazban, 
ami a gyermekek klinikusi ellátása során összegyűlt, 
és ebből született a 
The Clinical Treatment of the Problem Child c. könyvem. 
Ez vezetett el azokhoz az általános elvekhez, 
amelyek - úgy tűnik - döntő fontosságúak lettek 
a pszichoterápiában, és ennek eredményeként íródott 
sok könyv és cikk. Így jutottam el oda, 
hogy kutatásaimban olyan törvényszerűségek különféle típusait 
vizsgáljam, amikkel szerintem a gyakorlatban találkoztam.
Ez a kíváncsiság csábított arra is, hogy bizonyos elméletek
felállításával rendet teremtsek ott, ahol már vannak tapasztalataim,
és ezt a rendet kivetítsem új, és még ismeretlen területekre, 
ahol további próbának vetem alá azokat. 
Így tehát a tudományos kutatást is, 
és az elméletalkotás folyamatát is olyan eszköznek tekintem, 
aminek célja egy jelentős tapasztalat belső rendszerezése. 
A kutatás állandó fegyelmezett erőfeszítés annak érdekében, 
hogy a szubjektív tapasztalat jelenségeinek értelmet adjunk, 
és rendszerbe foglaljuk. 
A kutatás létjogosultságát az a kielégülés igazolja, 
amit a világ rendjének érzékelése jelent, valamint az, 
hogy gyakran hasznosnak bizonyul, ha rájön az ember
 a természet összefüggéseinek rendjére.

Így jöttem rá, hogy azért szentelem magam a kutatásnak 
és az elméletalkotásnak, hogy kielégítsem a rend 
és az értelem iránti igényemet. 
Ez egy szubjektív, bennem létező igény. Időnként azért előfordul, 
hogy más okból folytatok kutatást, - mások kielégítésére, 
az ellentábor és a szkeptikusok meggyőzésére, 
hogy szakmailag előbbre jussak, hogy nagyobb 
tekintélyre tegyek szert, és más kellemetlen okokból. 
Ezek az elhibázott ítéletek és cselekedetek arra jók, 
hogy még inkább meggyőzzenek, hogy kutatói tevékenységem 
egyetlen egészséges célja csak az lehet, ami kielégíti 
a bennem levő igényt az értelem iránt.

Egy másik felismerés, amiért nagy árat fizettem, 
a következő szavakkal fejezhető ki: A tények barátaim.

Nagyon felkeltette az érdeklődésemet, 
hogy a legtöbb pszichoterapeuta és különösen 
a pszichoanalitikusok kitartóan elzárkóznak attól, 
hogy terápiás tevékenységüket tudományos vizsgálat tárgyává tegyék, 
akár ők, akár mások. 
Én megértem ezt a reakciót, mert én is átéltem ezt. 
Jól emlékszem, hogy különösen az első vizsgálatainkban 
mekkora izgalommal vártuk a kapott eredményeket. 
Tegyük fel, hogy a hipotézisünk nem igazolódott be. 
Hátha elképzelésünk téves volt! 
Hátha véleményünk nem állta meg a helyét! 
Ha most visszagondolok erre az időszakra, úgy gondolom, 
hogy a tényeket, mint a katasztrófa lehetséges hordozóit, 
potenciális ellenségnek tartottam. Talán egy kissé lassan fogtam fel, 
hogy a tények mindig a barátaim. 
A bizonyosságnak minden egyes darabjával,
aminek bármely területen a birtokába jutunk,
közelebb kerülünk az igazsághoz.
És az a tény, hogy közelebb jutunk az igazsághoz,
sohasem lehet káros vagy veszélyes, és nem keltheti bennünk
az elégedetlenség érzését.
Mialatt utálom mindig korrigálni a gondolkodásmódomat,
utálom feladni az értékelés és fogalomalkotás régen bevált útjait,
mélyebb szinten mégis valahogy rádöbbenek,
hogy ezek a gyötrelmes újrarendszerezések azok;
amit tanulásnak hívunk, és bármi gyötrelmes is,
ezen át jutunk el egy kielégítőbb, precízebb látásmódhoz. 
Ezért pillanatnyilag számomra az egyik legcsábítóbb terület, 
ahol megoldásra váró kérdéseken törhetem a fejem, éppen az, 
ahol számos kedvenc elméletem dőlt meg a tények súlya alatt. 
Úgy érzem, ha sikerült megértenem ezt a problémát,
olyan kielégüléshez jutok, amit az igazság pontosabb
megközelítése adhat csak. Biztosan tudom,
hogy a tények a barátaim lesznek.

Valahol itt szeretném elmondani azt a felismerést, 
ami azért jelent sokat, mert ettől érzem, hogy 
mennyire hasonlítok másokhoz. Valahogy így tudnám megfogalmazni.
Ami a legszemélyesebb, az a legáltalánosabb. 
Előfordult, hogy miközben diákokkal vagy 
munkatársakkal beszélgettem, vagy írásaimban olyan személyes 
hangot használtam, hogy úgy éreztem, ezt senki sem értheti meg,
mert ez az attitűd annyira sajátom. 
Ennek írásbeli példája a Client-Centered Therapy c. 
könyvem előszava (a kiadók teljesen rossznak tartották) és egy cikk, 
Persons or Science címmel. 
Ilyen esetekben mindig úgy találtam, hogy éppen az az érzés, 
ami a legszemélyesebb és legprivátibb volt szerintem, 
bizonyult olyan kifejezési formának, ami 
sok emberben talált visszhangra. 
Így jutottam el ahhoz a meggyőződésemhez, 
hogy ami mindannyiunkban a legszemélyesebb, 
az valószínűleg az, amit ha másokkal megosztunk, 
-elmondunk; másoknak is sokat jelent. 
Ez a felismerés segített abban, hogy megértsem a művészeket 
és költőket, mint olyan embereket, 
akiknek van bátorságuk kifejezni önmaguk különös voltát.
Egy nagyon fontos felismerés talán alapja lehet mindannak,
amit eddig mondtam. Ennek tanulságát az a több, 
mint 25 év érlelte meg bennem, aminek során megpróbáltam 
segíteni a bajba jutott embereken. Ez nagyjából a következő. 
Rájöttem, hogy az emberek beállítottsága alapvetően pozitív. 
Ezt a megállapítást érvényesnek tartom a terápia során
létrejött legszorosabb kapcsolatban is, még olyan egyéneknél is,
akiknek különösen nehéz problémáik vannak,
akik nagyon antiszociálisan viselkednek, akik látszólag
abnormális érzelmeket produkálnak.
Ha képes vagyok érzékenyen fordulni érzéseik felé,
el tudom őket fogadni, mint öntörvényű egyéneket, 
akkor rájövök, hogy mind hajlamosak azonos irányba fordulni. 
Hogy melyik irány az, ami felé fordulnak? 
A legközkeletűbb kifejezés, amivel az irányt érzékeltetni tudom, 
azt hiszem, a pozitív, konstruktív, az önmegvalósítás tendenciái, 
az érés, a szocializáció iránya. 
Egyre inkább azt érzem, hogy minél jobban megértenek 
és elfogadnak egy embert, annál valószínűbb, 
hogy elhagyja a hibás magatartási sémákat, amikkel az élet elé ment, 
és annál inkább fordul az előremutató irányba.

Nem szeretném, ha ebben a kérdésben félreértenének. 
Nincsenek naiv elképzeléseim az emberi természetről. 
Nagyon jól tudom, hogy az emberek hihetetlenül kegyetlen,
 borzalmasan destruktív, éretlen, regresszív, antiszociális, 
bántó magatartásra képesek, védekezésből és belső félelemből. 
Ugyanakkor tapasztalataim legelevenebb 
és legvidámabb élményei közé tartoznak azok, 
amikor ilyen egyénekkel kerülök kapcsolatba, 
és közben felfedezem azt az erőteljes 
pozitív viszonyulási hajlandóságot, 
ami az ő és mindannyiuk legmélyebb rétegeiben él.
Engedjék meg, hogy felismeréseim hosszú sorát azokkal zárjam,
amelyik röviden így fogalmazható meg:
az élet, amikor a legjobb, állandóan zajló, változó folyamat, 
amiben semmi sem végleges.
A betegeim és a magam esetében is úgy látom, 
hogy az élet a legszínesebb és legeredményesebb szakaszában is 
hullámzó folyamat. Ezt átélni egyszerre lenyűgöző 
és kicsit félelmetes is. 
Én úgy látom, hogy akkor vagyok a legjobb formában, 
amikor hagyom, hogy élményeim sodra vigyen abba az irányba, 
ami látszólag előre mutat, olyan célok felé, 
amik csak halványan rajzolódnak ki bennem. 
Miközben tapasztalataim bonyolult áradatában 
igyekszem megérteni annak állandóan változó komplex létét, 
tudnom kell, hogy biztos pontok nincsenek. 
Mikor képes vagyok ebben a folyamatban benne élni, 
világosan tudom, hogy számomra nem létezik a meggyőződésnek 
egy zárt világa, vagy elvek változatlan rendszere. 
Életemet a tapasztalataim értelmezésének 
változó megértése irányítja. 
Az élet mindig az alakulás stádiumában van.

Bízom benne, hogy most világos, miért nem létezik olyan filozófia, 
meggyőződés vagy elvrendszer, amelynek elsajátítására 
bárkit is bátorítanék vagy rábeszélnék. 
Csak arra vállalkozhatom, hogy az én tapasztalatom 
pillanatnyi jelentőségét én értelmezzem, és aszerint éljek. 
És igyekszem másoknak lehetővé tenni és megadni a szabadságot, 
amellyel a maguk belső szabadságát létrehozhatják,
s ezzel a maguk számára értelmezzék.
Ha létezik olyan dolog, hogy igazság, a kutatásnak ez a szabad,
egyéni módja szerintem megközelítheti azt.
És bizonyos határig ezt tapasztaltam is eddig.

Képtalálat a következőre: „rogers iskola”