2014. november 22., szombat

Függőség





A függőség legyőzésének 5 lépése


Amikor egy függő eljut arra a pontra, hogy nem tudja letenni a narkotikumokat, és nem tud megküzdeni a valósággal, akkor úgy érzi az érzelmi traumák okai a körülötte lévők.

1. Fogadjuk el a problémákat!
Az első lépésként fogadjuk el, hogy problémákkal küzdünk. Ha nem tudjuk elfogadni, nem leszünk képesek a gyógyulásra sem.

2. Önelemzés és felelősség
Ha elfogadtuk a probléma létét, akkor nézzünk mélyen önmagunkba, és vállaljuk a felelősséget, azokért a károkért, amit okoztunk a körülöttünk lévőknek. Legyen bátorságunk szembenézni a következményekkel és minden tettünkkel. Ez után próbáljuk meg helyrehozni azokat.

3. Kérjünk segítséget!
Próbáljunk megszabadulni a függőségtőlha nem megy, kérjünk segítséget. A gyógyulási folyamatban folyamatos erkölcsi és fizikai támogatásra szorulunk. A családunk, a barátaink, a házastársunk, akikre támaszkodhatunk a mindennapokban, hogy legyőzzük a betegséget.

4. Tervezzük meg a leszokást!
narkotikumokra könnyű rászokni, de nehéz leszokni róluk. A rehabilitációs folyamat hosszú és kemény munkát kíván meg. Épp ezért érdemes valamilyen stratégiát felállítania, amit be kell tartanunk.

5. Gondoljunk a kudarcokra is!
A rehabilitáció során sajnos kudarcokkal is szembe kell néznünk. Többek közt fizikális, mentális kudarcokkal, de ez velejárója a leszokás folyamatának. Szembe kell néznie ezekkel a kudarcokkal.
függőség kezelése az egyik legnehezebb dolog, amin egy ember keresztül mehet. Nem lesz egyszerű a folyamat, és fel kell készülni arra, ha esetleg visszaesést tapasztalunk. De nem szabad feladni!

(Forrás:napidoktor.hu)

2014. november 18., kedd

Jó szülőnek jó gyermeke...


Csodakutyák segítenek!

Az, hogy az állatok közelsége pozitív hatással van ránk, emberekre, már igen régen bizonyított tény. Kísérletek, megfigyelések sokasága támasztja alá ezt, leírva sok-sok olyan történetet, melyben főszereplők az állatok. A Csodakutya Alapítvány célja az állatasszisztált terápiás fejlesztés, hogy a hátrányos helyzetű, sérült emberek teljesebb életet élhessenek.
csodakutya_dome_01
Az Alapítvány munkájában pedagógusok, OKJ-s végzettséggel rendelkező habilitációs kutyakiképzők, 9 terápiás kutya-felvezető páros, 7 terápiás kutya tanonc, 24 állandó és 12 alkalmi önkéntes vesz részt.   A Csodakutya Alapítvány kutyái között több golden retriever, labrador retriever, border collie, jack russel terrier, berni pásztorkutya és keverék kutya dolgozik gazdájukkal/nevelőszülőjükkel együtt.
A terápiás fejlesztés elengedhetetlen ahhoz, hogy a hátrányos helyzetű, sérült emberek teljesebb életet élhessenek. Ha önellátásuk javul, kommunikációjuk fejlődik, emberi kapcsolataik pozitívan változnak, hasznosabb tagjaivá válnak a társadalomnak, kevésbé szorulnak segítségre, és életminőségük is javul.
Terápiás foglalkozásokkal támogatják Debrecenben és környékén, valamint Tiszaújvárosban és környékén a tankötelezettségüket, képzési kötelezettségüket teljesítő fogyatékos gyermekek fejlődését, fogyatékos felnőttek fejlesztését, illetve leépülésük folyamatának lassítását, valamint az időskori leépülési folyamat lassítását is.
csodakutya_dome_03
Állatasszisztált terápiák a Csodakutya Alapítványnál
Az állatasszisztált terápiák fajtáit megkülönböztetjük a terápiás állat fajtája szerint is. Tudjuk, hogy delfinek, lovak, kutyák, nyulak, más emlősök és esetenként hüllők is terápiás állatként vesznek részt a gyógyításban, fejlesztésben.
Tudjuk, hogy az egészségi állapot nagymértékben függ az interperszonális kapcsolatoktól. A kutya fontos lehet a gyermek személyiségfejlődésében. Egyrészt kedvező hatással van szociális és érzelmi fejlődésére, másrészt úgy tűnik, hogy a kutyával való interakciók elősegítik a helyes társas viselkedés elsajátítását, s így javítják a gyermek közösségbe való beilleszkedésének készségét. Stresszhelyzetben is érzelmi támasz lehet a kutya. A kutya társaságában felnövő gyermek nyitottabb, kommunikatívabb, talpraesettebb felnőtté válhat, aki barátságosan és megértően közeledik majd embertársai felé. Érzelmi és szociális támaszként a kutya közreműködhet nem csak a gyermekek, de a felnőttek pszichés állapotának karbantartásában is.
csodakutya3
A kutyatartás – tehát a kutyával való rendszeres kapcsolat – hosszú távon mindenképpen tompítja a stresszhelyzetek okozta negatív hatásokat. A kutya képes ráhangolódni az emberre, átvenni a hangulatát, figyelni rá, olyannyira, hogy az már vigasztaló lehet egy szomorú egyén számára. Kimutatható, hogy a kutyával való szeretetteljes kapcsolat gátolja például az idős emberek magány és depresszió okozta testi és szellemi leépülését is.
A beteg gondolatait a kutya eltereli a fájdalomról, a szenvedésről, és ami a legfontosabb, amire az embertársaink képtelenek, a betegségtudatról. Ha egy sérült ember mellett kutya van, a többi ember is bátrabban lép oda hozzá, teremt kapcsolatot. Az állat okot ad a közeledésre és az emberek képesek minden távolságtartás nélkül, fesztelenül elbeszélgetni a gazdával, esetenként a kutyával. Így a kutya kommunikációs kapcsolatot teremt olyan emberek között, akik egyébként szó nélkül mentek volna el egymás mellett.
csodakutya_dome_04
Várható hatások
Eddigi eredményeink, tapasztalataink a szülők, illetve a csoportvezető gyógypedagógusok leírásai alapján:
„Örömömre szolgál, hogy elértetek végre ide a kisfiamékhoz a kutyusokkal. Remélem sok szeretetben lesz részetek.”
„A gyermek rögtön rajzolt egy elképzelt kutyáról egy színes képet, s ebben az a csodálatos, hogy eddig csak fekete-fehérben rajzolt mindent, s most nagy örömmel színezte.”
„Nagyon ritkán, nagyon nehezen lehet rávenni az olvasásra, Zsömi kérésére szinte gondolkodás nélkül olvasni kezdett.”
csodakutya10
„Halmozottan sérült gyermekem Dömével tette meg az első lépéseit.”
„A súlyosan-halmozottan sérültek csoportjában gyermekeink mindig nagy örömmel és izgalommal várják Döme kutyát. Gyermekeink sikeres fejlesztéséhez nagy fokban hozzájárultak ezek a rendszeres foglalkozások. Ez azért számíthat óriási mértékűnek, mert néhány évvel ezelőtt ezeket a gyerekeket még hivatalosan is képezhetetlennek minősítették. A négy év tapasztalata alapján biztos vagyok benne, hogy gyermekeink fejlesztéséhez rendkívüli módon hozzájárult a kutyaterápia. Bízzunk benne, hogy nem szakad meg ez a folyamat és az elkövetkezendő években is részesülhetünk ebben a nagyszerű terápiában.”
„A terápia tapasztalatait összegezve elmondható, hogy pozitív változások történtek minden gyermek szociális fejlődésében, javult a mozgáskoordináció.”
csodakutya_dome_02
Csodakutyák segítenek! – Élményterápia, recept nélkül
A Csodakutyák – a Csodakutya Alapítvány terápiás kutyái – segítenek sajátos nevelési igényű, autizmus spektrumzavarral élő, tanulásban- és értelmileg akadályozott, súlyosan-, halmozottan sérült gyermekek speciális fejlesztésében. Az élményterápiás foglalkozások alkalmával a gyermekek személyes pozitív élményeken tapasztalják meg a terápiás kutyákkal való fejlesztés előnyös hatásait. A terápián résztvevő gyermekek a kutyák segítségével új helyzetben, játékosan sajátítják el a fejlesztésükhöz szükséges mozdulatokat, szavakat, stb. A terápiás kutyák képességeit és készségeit maximálisan kihasználva a gyermekek szinte észrevétlenül fejleszthetők, élményekben gazdag foglalkozások, játékos terápiák alkalmával.
csodakutya11
A projekt részeként megvalósuló kapacitásfejlesztés 5 terápiás kutya-felvezető páros állatasszisztált terápiás tevékenységéhez járul hozzá, így 4 intézményben, 13 csoportban összesen 156 fő részesül állatasszisztált terápiás fejlesztésben a projekt ideje alatt heti rendszerességgel. A program megvalósulásával a MOL Új Európa Alapítványának támogatásával 1.500.000,- forintból 156 súlyosan sérült gyermek és családjaik élete változik meg jelentősen.
Szöveg és képek forrása: Csodakutya Alapítvány sajtóközleménye

2014. november 17., hétfő

Légy asszertív!


Az ASSZERTÍV - kellő határozottságú és öntudatú, együttműködő - ember jogainak listája:

1. Jogod van ahhoz, hogy tisztelettel bánjanak veled
2. Jogod van ahhoz, hogy kifejezd saját érzéseidet és véleményedet
3. Jogod van ahhoz, hogy meghallgassanak és komolyan vegyenek
4. Jogod van ahhoz, hogy megállapítsd, mi fontos neked és mi nem
5. Jogod van ahhoz, hogy nemet mondj anélkül, hogy bűntudatot éreznél
6. Jogod van ahhoz, hogy kérd, amire szükséged van
7. Jogod van ahhoz, hogy megkapd, amiért fizettél
8. Jogod van ahhoz, hogy információt kérj szakemberektől, beleértve az orvosokat is
9. Jogod van ahhoz, hogy hibát kövess el, és vállald a következményeket
10. Jogod van ahhoz, hogy ne képviseld az érdekeidet
11. Jogod van ahhoz, hogy megváltoztasd a véleményedet
12. Jogod van ahhoz, hogy megbetegedj
13. Jogod van ahhoz, hogy azt mondd: nem tudom
14. Jogod van arra, hogy döntésed logikátlan legyen.
15. Jogod van arra, hogy magatartásodat ne magyarázd mások előtt, ha ez nem érint előzetes megegyezést vagy közös érdeket.
16. Jogod van eldönteni, hogy vállalod-e vagy sem a felelősséget mások problémájának megoldásáért. Ha segítségedet visszautasítják, nincs jogod megsértődni.
17. Jogod van az egyedüllétre.Nincs jogod másoktól zokon venni, ha időről időre magányba akarnak vonulni.


 Ezek is fontosak:


2014. november 13., csütörtök

Tibor, aki több mint postás: direkt a legszegényebbek közé kérte magát


Alig volt valaki, aki ne nézte volna bolondnak Szőke Tibor postást, amikor direkt Pécs legproblémásabb területére kérte magát. Mélyszegénységben élnek itt az emberek, nagyon nehéz körülmények között. Tibor viszont pont azt gondolta, hogy az itt élők kapják az élettől a legkevesebb jót, és neki az a dolga, hogy pótolja ezt a hiányt. A György-telepiek nagyon hamar megszerették őt is és a kis cetliket is a pozitív gondolatokkal, amiket a levelek és csekkek mellett otthagy náluk. A különleges postást Moskovics Judit kísérte el a telepre.


http://rtl.hu/rtlklub/hazonkivul/a-postas-aki-direkt-a-legszegenyebbek-koze-kerte-magat

Tibor pozitív üzenetei közül néhány:

Melyik iskolát választanád?


A kisfiú  

Egyik délelőtt,
Amikor a kisfiú már egy ideje az iskolában ült,
Így szólt a tanító néni:
- Ma rajzolni fogunk.
Pompás! - gondolta a kisfiú.
Imádott rajzolni.
Mindenfélét tudott rajzolni:
Oroszlánt és tigrist,
Csirkét és tehenet,
Vonatot és hajót.
Elővette hát a színeseit, és rajzolni kezdett.

De a tanító néni rászólt:
- Várj! Még nem mondtam, hogy kezdhetitek!
És megvárta, míg mindenki rá figyelt.

- Helyes - mondta a tanító néni.
- Virágot fogunk rajzolni.
Pompás! - gondolta a kisfiú.
Imádott virágot rajzolni,
S gyönyörű csokor kezdett kikerekedni
Rózsaszín, narancssárga és kék ceruzája alól.

De szólt a tanító néni:
- Várj! Majd megmutatom, hogy kell.
És piros virágot rajzolt a táblára,
Zöld szárral.
- Tessék! - mutatott rá.
- Most kezdhetitek.

A kisfiú a tanító néni virágjára nézett,
Aztán a sajátjára.
A saját virágja jobban tetszett neki,
De hallgatott erről.
Megfordította a papírt,
És rajzolt egy olyan virágot, mint a táblai.
Pirosat zöld szárral.
Egy másik napon,
Mikor a kisfiú szépen besétált
Az ajtón, egyenesen a tanterembe,
A tanító néni így szólt:
- Ma gyurmázni fogunk.
Pompás! - gondolta a kisfiú.
Imádott gyurmázni.

Mindenfélét tudott csinálni a gyurmából:
Kígyót, és hóembert,
Elefántot meg egeret,
Autót és teherkocsit.
Lelkesen nyomkodni kezdte hát
A gyurmáját.

Ám szólt a tanító néni:
- Várj! Még nem kezdhetsz!
És megvárta, míg mindenki rá figyelt.

- Most - magyarázta a gyerekeknek
- Tálat formázunk.
Pompás! - gondolta a kisfiú.
Imádott tálat formázni,
S máris mindenféle alakú
És méretű edényeket gyártott.

De szólt a tanító néni:
- Várj! Majd megmutatom, hogy kell.
És mindenkinek megmutatta, hogyan kell
Szép, öblös tálat formázni.
- Tessék! - mutatott rá.
- Most kezdhetitek.

A kisfiú a tanító néni táljára nézett,
Aztán a sajátjaira.
A saját edényei jobban tetszettek neki,
De hallgatott erről.
Újra gombóccá gyúrta a gyurmáját,
És készített egy olyan tálat, mint a tanító nénié.
Szép öblöset.

Bizony a kisfiú
Hamar megtanult várni
És figyelni
És mindent úgy csinálni, ahogy a tanító néni.
És többé semmit sem csinált
A saját elgondolása szerint.

Később úgy esett,
Hogy a kisfiú családja
Másik lakásba költözött
Egy másik városba.
A kisfiú pedig
Új iskolába került.

Ez az iskola még nagyobb volt
Az előzőnél,
És nem lehetett szépen besétálni
Egyenesen az osztályba.
Először fel kellett menni a nagy lépcsőn,
Aztán végig a hosszú-hosszú folyosón.
Onnét nyílt a tanterem.
Első nap így szólt a tanító néni:
- Ma rajzolni fogunk.
Pompás! - gondolta a kisfiú,
És várt, hogy a tanító néni
Megmondja, mit kell tennie.
De a tanító néni nem mondott semmit,
Csak járkált a padok között.

A kisfiúhoz érve, megkérdezte:
- Neked nincs kedved rajzolni?
- De, van - felelte a kisfiú.
- Mit fogunk rajzolni?
- Nem tudom, amíg el nem készültök - hangzott a válasz.
- Én választhatok? - csodálkozott a kisfiú.
- Amit csak akarsz - biztatta a tanító néni.
- Bármilyen színnel? - érdeklődött a kisfiú.
- Bármilyennel - bólintott a tanító néni.
- Ha mindenki ugyanolyan színeket használna,
Honnan tudnám, melyik kinek a műve,

Hogy különböztetném meg őket?
- Sehogy - látta be a kisfiú,
És belefogott egy rózsaszín, narancssárga
És kék virágcsokorba.

Tetszett neki ez az új iskola,
Még ha nem is lehetett besétálni
Egyenesen a tanterembe!

(Írta: Helen E. Buckley)

2014. november 10., hétfő

Így tanulhat meg 5-5 perc alatt 550-féle dolgot (Oktatóvideók)

A most indult zanza.tv videós oktatóportálon 8 tantárgy 550 témája, 73 témakörbe rendezve segíti a középiskolások önálló tanulását, vagy bárki számára a témák felidézését. Az ingyenesen és korlátlanul hozzáférhető oktatóvideók többek között a kötelező érettségi tantárgyak 4 évnyi anyagát is feldolgozzák.


A zanza.tvzanza.tv-n az egyes videók tantárgylistába szedve vagy kulcsszavas keresővel érhetőek el. A témák hatékony és eredményes elsajátítását a videókhoz tartozó fogalomtár, valamint online tesztek és megoldókulccsal ellátott feladatlapok segítik. Minden téma megosztható a legnépszerűbb közösségi oldalakon, az elért eredmények megmutathatók, összemérhetők, a leckék megvitathatók.
Fotó: 
Az oldalon irodalom, nyelvtan, történelem, matematika, sportelmélet, filozófia, társadalomismeret és etika területen érhetők el nagyjából 5 perces videós tananyagok.
Az üzemeltetők szerint bár az oldal elsősorban az élsportoló diákok, magántanulók, érettségire készülő tanulók számára készült, de gyakorló pedagógusok vagy az említett témák iránt érdeklődők számára is hasznos lehet.
(Forrás: hvg.hu)

2014. november 7., péntek

Izületi gyulladás gyógyítása tornával

Vállak

A következő gyakorlat kellőképpen ellazítja a nyak és a váll izmait. Állj egyenesen és kulcsold össze a kezeid a tarkódon. A könyök előre nézzen. Lassan húzzuk vissza a könyökünket és közben vegyünk mély lélegzeteket. 5 másodperc eltelte után ismét húzzuk előre a könyökünket, amíg azok össze nem érnek, majd ismétlés.

Térdek

A comb külső részén lévő négyfejű izom erősítésével kellő stabilitást nyújthatunk a térdünk számára. Üljünk le egy háttámlás székre, és tegyünk egy törölközőt a térdek alá. Nyújtsuk előre az egyik lábunkat, és tartsuk így 3-5 másodpercig, majd engedjük vissza, és ugyanezt ismételjük a másik lábon is.

Ujjak

A következő mozdulatokkal javíthatjuk az ujjízületek mozgékonyságát és erejét. Emeljük fel az egyik kezünket nyitott tenyérrel és laza ujjakkal (mint a rendőr, aki a forgalmat akarja megállítani). Hajlítsuk be a hüvelykujjainkat a tenyérbe, egészen a kisujjunk tövéig. Tartsuk így  3 másodpercig, majd hajlítsuk vissza az alaphelyzetbe.
Lazán szorítsuk ökölbe a kezünket, a hüvelykujjunkat zárjuk a többi ujjunkra. Tartsuk így 3 másodpercig, aztán nyújtsuk ki a kezünket ismételten.

Bokák

Ahhoz, hogy egészséges és mozgékony legyen a bokánk, végezzük el az alábbi gyakorlatokat. Üljünk le egy kényelmes, háttámlás székre, a talpak érjék a földet. A sarkunkat a földön tartva, emeljük fel a lábfejünket, majd a sarkunkra támaszkodva forgassuk jobbra-balra a lábfejünket.
Tegyük a lábfejünk elülső részét a földre, a sarkakat emeljük most meg. Finom, óvatos mozdulatokkal forgassuk a sarkunkat jobbra, majd balra.
A fenti mozdulatokból legalább – ismétlést végezzünk, de fontos, hogy azonnal függesszük fel a gyakorlatokat, ha enyhe nyilallást vagy fájdalmat észlelünk.
(Forrás: tudasfaja.com)

2014. november 5., szerda

Találékony magyarok

A magyar ember látott egy reklámfilmet a hazájáról, ezért elhatározta, hogy a mai napon csupa olyan dolgot vesz a kezébe, amit magyar feltalálóknak köszönhet az emberiség.
Kezdetnek fogott egy golyóstollat (Bíró László, 1931), felírta, hogy "Találékony magyarok", majd egy mágnessel feltette a hűtőgépre (Szilárd Leó, 1929), utána  gyufával (Irinyi János, 1836) rágyújtott egy cigarettára, közben CD-t hallgatott és nézegette a hologramos matricát a borítón (Gábor Dénes, 1947), majd beszedett egy C-vitamint (Szent-Györgyi Albert, 1931). 
Eszébe jutott egy barátja, telefonált egyet a vezetékes telefonjáról (Puskás Tivadar, 1878).
Még volt egy kis ideje, ezért játszott kicsit a komputerén (Neumann János, 1944), elmélázott azon, hogy mely rendszert használja, végül a Basic Computer mellett döntött (Kemény János, 1964), és Excel táblázatba rendezte tennivalóit (Simonyi Károly, 1974).
Megnézett (volna) egy 3D-s filmet, de ezt még  egy  3D-s szemüveggel (Rátai Dániel, 2010) sem tudta megoldani. A kudarc után  feltett egy bakelitlemezt a hagyományos lemezjátszójára (Goldmark Károly, 1948), és bekapcsolta a tv-t is (Mihály Dénes, 1919). Látva, hogy éppen New Yorkot mutatják be, megörült, hogy színes tv-je van (Goldmark Károly, 1948).
Nagyon tetszett neki a város, elsősorban a Centrál Park (Asbóth Sándor, ő készítette a város rendezési tervét is). Még megnézett egy tudományos filmet az űrkutatásról, ismét elcsodálkozott a holdautón (Pávlics Ferenc, kb. 1960), majd még indulás előtt, megpróbálta kirakni a Rubik kockát (Rubik Ernő, 1976).
Már  semmi nem kötötte le, így elindult sétálni, és mivel a közeljövőben autót kívánt vásárolni, autókat kezdett nézegetni. Ezért magához vette az automata fényképezőgépét (Mihályi József, 1938). Dilemmázott kicsit azon, hogy a régebbi típusú kontaktlencséjét (Dallos József, 1928), vagy a lágy anyagú kontaktlencséjét (Győrffy István, 1959) használja-e? 
Az első kocsi, ami megtetszett, egy Ford T-modell volt (Galamb József, 1908), aztán talált egy dízelmotoros BMW-t (Ansits Ferenc, 1983), és megnézett magának egy Chevroletet is, amelynek automata sebességváltója volt (Bíró László, 1932). Még felmerült egy VW bogár is a speciális dizájnja miatt (Barényi Béla, 1925). Ez annyira megtetszett neki, hogy ennek még a karburátorát is megvizsgálta (Csonka János, 1893). De hamar rájött, hogy neki a bicikli marad, hazamenve  meg is nézte a pincében, hogy rendben van-e, főleg a dinamója (Jedlik Ányos, 1861), majd ámultan nézte a szomszéd ház tetejére leszálló helikoptert (Asbóth Oszkár, 1928). 
Ezt a tényt azon melegében elmesélte Pulitzer-díjas (Pulitzer József, 1917)  újságíró barátjának, akivel egy múzeumban találkozott, ahol éppen bemutatták a fényáteresztő üvegbeton feltalálásának fázisait (Losonczi Áron, 2001). Magát, a betont, sajnos nem tudták megnézni, mivel annak jogi hercehurcáit 13 év alatt sem sikerült befejezni.

Mikor végre hazaért, már sötét volt, felkapcsolta,  régimódi lévén, még kriptontöltésű lámpáját (Bródy Imre, 1930), megivott egy pohár szódát (Jedlik Ányos, 1940), és mivel megfájdult a feje, keresett magának egy gyógyszert is. Meg is találta a legutóbb Bécsben vásárolt Kalmopyrint (Richter Gedeon, 1912).
Az egész nap fáradozásait kipihenendő visszatért a bakelit lemezhez, és feltette a Kodály-módszer vívmányait világszerte elterjesztő (Kodály Zoltán, 1929) Psalmus Hungaricust.